Visual artist, writer and researcher, Stéphanie Solinas develops a varied body of work - images, books, videos, installations -, exploring the thinking process involved in the act of “seeing” and the weaving of the visible and the invisible, of science and belief, of the dynamic between the Self and the Other, which shapes identities. Her field of investigation extends from 19th to 21st century, from the birth of photography to artificial intelligence.
Graduate in photography from ENS Louis Lumière in Paris, PhD in Visual Arts, Solinas was artist in residence at Villa Medici, the French Academy in Rome, and at Headlands Center for the Arts in San Francisco. She was awarded Camera Clara Prize, the SCAM Experimental Work Prize for her short movie for Opéra de Paris / 3e Scène.
Her work is exhibited in France and aboard, among others at SFMOMA, Getty Museum, Fraenkel Gallery LAB in USA, FOAM in Amsterdam, Centre Pompidou, Jeu de Paume, Rencontres d’Arles, Musée national Eugène-Delacroix, Musée Carré d’Art in France.
She published Dominique Lambert, Sans titre - M. Bertillon and Déserteurs (RVB Books), Le soleil ni la mort (delpire & co), Guide du Pourquoi pas ? and L’Être plus (Seuil).
Since 2014, Stéphanie Solinas is leading a research elaborated as a cartography of identities, between materialism and transcendence. She anchors her investigations on three specific territories : Iceland, Italy and the West Coast of the USA.
Based in Paris, France.
contact@stephaniesolinas.com
Artiste plasticienne, autrice et chercheuse, Stéphanie Solinas développe une œuvre plurielle, à la croisée de la photographie, du livre et de l’installation. Explorant la pensée à l’oeuvre dans l’opération même de «voir» et le tissage du visible et de l’invisible, du rationnel et de la croyance, de la dynamique entre Soi et l’Autre, qui forme les identités, son champ d’investigation s’étend du XIXe au XXIe siècle, de la naissance de la photographie à l’intelligence artificielle.
Docteure en Arts, diplômée de l’ENS Louis Lumière, Solinas a été pensionnaire de la Villa Médicis, l’Académie de France à Rome, et du Headlands Center for the Arts à San Francisco. Elle est lauréate du Prix Camera Clara et du Prix de l’œuvre expérimentale de la SCAM pour son court-métrage pour l’Opéra de Paris / 3e Scène.
Son travail est exposé en France et à l’étranger, notamment SFMOMA, Getty Museum, Fraenkel Gallery LAB aux USA, FOAM à Amsterdam, Centre Pompidou, Jeu de Paume, Rencontres d’Arles, Musée national Eugène-Delacroix, Musée Carré d’Art en France.
Elle a publié plusieurs livres : Dominique Lambert, Sans titre - M. Bertillon et Déserteurs (RVB Books), Le soleil ni la mort (delpire & co), Guide du Pourquoi pas ? et L’Être plus (Seuil).
Depuis 2014, Stéphanie Solinas mène un ensemble d’opérations de cartographie des identités, entre matérialisme et transcendance. Elle ancre ses recherches sur trois terrains choisis : Islande, Italie et États-Unis.
Basée à Paris, France.