STÉPHANIE SOLINAS

 INFO   ︎






Sans titre (M.Bertillon)

Monsieur Bertillon is Alphonse Bertillon, the inventor of forensics and anthropometry, who created in the 1880s in Paris an identification system greatly involving the photographic portrait. First imposed on criminals’ bodies, it is progressively applied to the whole society. In this official portrait of identity, the photograph is here to allow everyone to be recognized and to recognize in turn, and thus organize modern society.

M.Bertillon est Alphonse Bertillon, l’inventeur de la police scientifique et de l’anthropométrie, qui a créé dans les années 1880 à Paris un système d’identification impliquant grandement le portrait photographique. D’abord imposé aux corps des criminels, il est progressivement appliqué à l’ensemble de la société. Dans ce portrait officiel de l’identité, la photographie est là pour permettre à chacun d’être reconnu et de reconnaître à son tour, et ainsi organiser la société moderne.

Deux faces
[Two faces]
2011
Mask in archival paper
13x18x7cm
Bell glass 
22x22x37cm
Maple wood pentagon
7x30x30cm
Maple wood pyramid
7x7x32cm


Sans titre (M.Bertillon) - Deux faces is Alphonse Bertillon’s portrait taken from his file created in 1893 to promote his identification system and run through a software designed to perform facial analyses. This produced a 3-dimensional interpretation in paper cut into separate pieces and organized to recreate Bertillon’s omniscient gaze as a double-sided face. Bertillon assigned to each one’s own place, paradoxically by introducing at the very surface of our face, through its image, the presence of the Other.
Sans titre (M.Bertillon) - Deux faces est le portrait d’Alphonse Bertillon tiré de sa fiche signalétique de 1893 créée pour promouvoir son système d’identification, soumis un logiciel conçu pour effectuer des analyses faciales. Solinas produit ainsi une interprétation tridimensionnelle du visage, qu’elle reconstitue en papiers découpés et réassemblés pour recréer en double face un regard omniscient. Bertillon a assigné à chacun sa place, paradoxalement en introduisant à la surface même de notre visage, à travers son image, la présence de l’Autre.